השאירו פרטים לשיחת ייעוץ אישית

    הסכם שלום בית

    כולנו מודעים לסטטיסטיקה לפיה 1 מכל 3 זוגות בממוצע עתידים להתגרש או להפריד כוחות. על אף הנתונים העגומים, כדאי לדעת כי קיימת אלטרנטיבה הנקראת "הסכם שלום בית" שעשויה להציל את הקשר הזוגי ולמנוע את פירוקו רגע לפני שיהיה מאוחר מדי.

    הסכם שלום בית – מה זה אומר?

    מדובר במסמך משפטי הנערך בשיתוף גורם חיצוני הכולל עורך דין או מגשר המתמחה בתחום הגירושין, הנחתם על ידי שני בני הזוג מתוך ניסיון אמיתי לגשר על הפערים שהתגלעו בין הצדדים. ההסכם נערך תוך שאיפה ברורה לפעול למען שיקום הנישואין או הקשר הזוגי, למנוע סכסוכים ומחלוקות עתידיים, וכמובן לשמר עד כמה שניתן את התא המשפחתי.

    ההסכם המכונה בעגה המשפטית "הסכם שלום בית לחלופין גירושין" מהווה אמצעי יעיל ברמה המשפטית על מנת ללבן מחלוקות שונות על טהרת דיני משפחה, וכן למנוע מצב במהלכו אחד מבני הזוג מנצל את פסק הזמן המשפטי על מנת להשיג יתרון במסגרת הליך הגירושין.

    במסגרת ההסכם יגבשו בני הזוג מתווה סדור על מנת לנסות ולקיים חיים משותפים, מתוך קבלה והתחשבות הדדית, לצד קבלת החלטות שתיעשה בצורה שקולה והוגנת.

    הסכם שלום בית – מתי כדאי לערוך אותו?

    בעידן של היום בו ניתן להתחיל הליך גירושין תוך פרק זמן קצר, מהווה ההסכם אופציה חלופית כצעד אחד לפני הכרעת הכף. במילים אחרות זוהי דרך משפטית להימנע מקבלת החלטות לא מושכלת, שעלולה בבוא העת להתברר כשגיאה חמורה וכאקורד צורם למערכת היחסים הזוגית.

    במידה והנכם סובלים ממשבר זוגי, אך כזה שהנכם יודעים שעשוי להיפתר בעתיד בעזרת הליך גישור או שיח, יתכן כי ההסכם הוא בדיוק מה שחיפשתם, שכן בכוחו להחזיר את היחסים שלכם אל דרך המלך.

    חשוב לשים דגש במסגרת ההסכם על טובת הילדים, שכן מהותו של הסכם שלום הבית היא להסדיר את התנאים, כך שהילדים המשותפים לא ייפגעו חלילה, ויוכלו להמשיך ולקיים את חייהם בצורה תקינה.

    הסכם שלום בית – ממה הוא מורכב?

    על שני הצדדים הבוחרים באפיק הסכם שלום בית לחתום עליו (בעזרת עורך דין או מגשר) מרצונם החופשי. ההסכם עצמו מורכב משני חלקים עיקריים, כאשר בחלקו הראשון יתייחס לבקשתם של שני בני הזוג לממש את רצונם להמשיך לחיות בשלום בית ובחלוקת המטלות המוסכמת ביניהם, בעוד החלק השני יגדיר את תנאי ההליך אשר מעבר עליהם יוביל לביטול ההסכם ולפתיחת הליך גירושין.

    הסכם שלום בית – ניסיון אחרון לשיקום התא המשפחתי

    תכליתו של הסכם שלום בית נסובה סביב הניסיון להוביל לפתרון או לחילופין לצמצם את המחלוקת המתגלעת במסגרת המשבר הזוגי, כאשר בראש ובראשונה השאיפה היא לשקם את התא המשפחתי ולמנוע עוגמת נפש עבור מי מבין הפרטים הנכללים בתוכו, על אחת כמה וכמה במידה ומעורבים בו ילדים.

    לאחר הסכמה על הגעה לשלום בית, בני הזוג עורכים ביניהם הסכם אשר מסדיר את התפקידים השונים של בני הזוג ואת האחריות שכל אחד ייטול על עצמו, לרבות חלוקת הטיפול בילדים, הסדרי ראיה, סוגיות רכוש, אופן ואופי חינוך הילדים ועוד. יש לציין כי ההגעה להסכמות אלו מבוססות על מחווה של רצון טוב, תוך ניסיון להימנע ככל הניתן מחיכוכים כלשהם, שכן הרעיון הוא להגיע להסכמות אותן אפשר יהיה לשמר לטווח הארוך.

    הסכם שלום בית – מוצא אחרון לפני הרבנות

    גירושין הם מהלך כמעט בלתי הפיך. מרגע העלייה למדרגות הרבנות, מדובר בהליך ממנו קשה עד בלתי אפשרי להחזיר את הגלגל לאחור. בעת המחשבה האם לבחור באופציה של הסכם שלום בית, חשוב להבהיר כי ההסכם מכיל בתוכו הוראות בנוגע להצלחת התהליך, אך גם הוראות חלופיות המתייחסות למצב בו ההליך עולה על שרטון ואינו מתקיים כהלכה, לרבות התייחסות למחלוקות משפטיות הקיימות בין הצדדים וסוגיות נוספות בעלות היבט משפחתי-רגשי.

    תוקפו של ההסכם הינו מיידי ומחייב את שני בני הזוג באופן זהה. מיד לאחר עריכתו וחתימת הצדדים עליו, הוא מובא לאישור הערכאה המשפטית הרלוונטית – בית הדין רבני או בית המשפט לענייני משפחה, אשר בסמכותו להעניק תוקף סופי להסכם, או להוסיף עליו הערות הנדרשות לטעמו.

    הסכם שלום בית – יתרונות מהותיים

    בניגוד להליכי גירושין מסורתיים בהם מיוצג כל צד על ידי עורך דין מטעמו, הסכם שלום בית עשוי להיערך על ידי גורם משפטי אחד אשר רואה לנגד עיניו את האינטרסים המשותפים ואת טובת שני הצדדים גם יחד.

    לא ניתן להתעלם מהשיקול הרגשי, שכן ההסכם מטבעו מעניק הזדמנות נוספת לקיומה של מערכת היחסים, חוסך הליך גירושין מתיש בין כתלי בתי המשפט המצריך גם הוצאה כלכלית כבדה, והכל תוך קביעת תנאים מוסכמים והתחייבות על דרך אקטיבית בה ינקטו כל אחד מבני הזוג לטובת שיקום היחסים.

    יתרון נוסף נעוץ בחוסר הוודאות שמתפוגג באדיבותו של ההסכם, שכן הוא מסדיר באופן מפורש וכזה שאינו משתמע לשתי פנים, את ההסכמות לגבי היום שאחרי ואת הסנקציות כנגד מי מהצדדים אשר יעבור עליהן ללא הסכמתו של הצד השני.

    ראוי לציין כי ניתן להגביל את ההסכם בזמן (למשל לחצי שנה/שנה), כך שיהווה מעין תקופת ניסיון עבור בני הזוג במהלכה יוכלו להבין האם פניהם מועדות לקיום חיים משותפים או שמא אין מנוס מהפרדת כוחות הכוללת פרידה או גירושין.

    הסכם שלום בית – חשיבותו של עורך דין לענייני משפחה

    אין עוררין על היותו של הסכם שלום בית כפתרון אלטרנטיבי ובעל ערך מוסף, אשר עשוי לעיתים למנוע את פירוק התא המשפחתי ולאפשר קיומם של חיים תקינים ללא מועקות.

    על מנת להבטיח כי אכן תזכו להסכם שלום בית איכותי אשר יענה על הצורך הספציפי של כל אחד מהצדדים, קיימת חשיבות עליונה לבחירה של עורך דין מוסמך ובעל ניסיון עשיר הבקיא בחקיקה על טהרת דיני המשפחה ומעורה בפסיקות ותקדימים משפטיים שעשויים להיות מכריעים עבור כל אחד מהצדדים. יתר על כן, מתפקידו של עורך דין לוודא כי ההסכם הינו שוויוני ואינו פוגע באופן בלתי הוגן באחד מבני הזוג.

    עו"ד מעיין סבג המתמחה בדיני משפחה נחשבת לאוטוריטה בתחום הסכמי גירושין ושלום בית. לאור איכויותיה הבלתי נלאות המשתלבות עם ניסיון רגשי ויכולות גישור בין הצדדים, הצליחה עו"ד סבג להוביל זוגות רבים להסכמי שלום בית מועילים אשר הצליחו בסופו של יום למנוע את פירוק התא המשפחתי, לרבות הסדרת מחלוקות מהותיות תוך הסתכלות לטווח הארוך.

    השאירו פרטים לשיחת ייעוץ אישית




      קידום עורכי דין קידום עורכי דין
      דילוג לתוכן