השאירו פרטים לשיחת ייעוץ אישית

    חלוקת רכוש בגירושין

    אחת הסוגיות הכואבות ביותר במסגרת הליך גירושין הינה סוגית הרכוש. במקרים רבים בני זוג צברו נכסים משותפים, ובהגיע מועד הגירושין, כל צד מעוניין לשמור כמה שיותר מהרכוש בבעלותו. קיימים כמה דרכים לחסוך מאבקים וסכסוכים קשים בין בני הזוג, ובמאמר זה נסקור את הדרכים השונות באמצעותן ניתן להגיע לחלוקת הרכוש.

    חוק יחסי ממון – מהי ברירת המחדל בחוק ומה המשמעויות שלה?

    חוק יחסי ממון קובע כי בהיעדר הסכם ממון בין הצדדים, חלוקת הרכוש תבוצע באופן שוויוני לחלוטין במועד הגירושין, ובאופן פשוט – כל צד יקבל מחצית מהרכוש המשותף. ככל שבני זוג ניהלו משק בית משותף החוק קובע חזקה לפיה כל הנכסים שצברו מאז הנישואין מהווים חלק מהרכוש המשותף.

    הדבר אמנם נשמע פשוט אולם ייתכנו מקרים מורכבים למדיי. כך למשל, במידה ובני הזוג מחזיקים בבעלותם נכס מקרקעין כל צד יהיה זכאי למחצית הזכויות בנכס כאשר מימוש הזכות יכול להתבצע באמצעות מכירה כפויה של הנכס וחלוקת הרווחים, מכירה של צד אחד לשני, פרצלציה ועוד.

    מתי מתבצע איזון בלתי שוויוני?

    איזון בלתי שוויוני יכול להתקיים בהסכם הצדדים או בהיעדרו. ראשית, סעיף 8 לחוק יחסי ממון קובע שלערכאה המשפטית יש שיקול דעת לסטות מאיזון המשאבים שוויוני וזאת מטעמים שונים. שנית, חריג נוסף לאיזון משאבים שוויוני מתקיים כאשר ישנו הסכם ממון מעוגן בין בני הזוג. הסכם ממון יכול להיחתם בטרם או לאחר הנישואין ותפקידו לעגן את חלוקת הרכוש בין הצדדים במקרה של גירושין. למשל, יחסית נפוץ שאחד מבני הזוג זוכה בירושה לאחר הנישואין. לפי ברירת המחדל כספי הירושה יכללו ברכוש משותף. מקובל לעגן בהסכם ממון תניה לפיה במקרה של גירושין בן הזוג השני לא יהיה זכאי לכספי הירושה.

    הברחת נכסים – איך זה משפיע על איזון המשאבים?

    העובדה שהחוק קובע חלוקה שוויונית של הרכוש המשותף איננה מבטיחה שזאת תהיה התוצאה. ישנם מקרים רבים בהם אחד מבני הזוג פועל בזדון על מנת להבריח חלק מנכסיו וזאת על מנת לשמור לעצמו נכסים אשר לא יחולקו במסגרת איזון המשאבים. כאשר מתעורר חשד שאחד מבני הזוג מבריח נכסים חשוב לפנות לבית המשפט באמצעות עורך דין על מנת לזכות בסעדים זמניים כגון הקפאת נכסים ועוד.

    דברי סיכום

    אחת הסוגיות הכואבות ביותר בהליך גירושין הינו סוגית הממון. על מנת לדאוג לייצוג הולם של האינטרסים שלכם מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בדיני משפחה אשר יוכל ללוות אתכם לאורך כל הדרך. בין אם אתם מעוניינים לערוך הסכם ממון כדי לשמור על הנכסים שלכם, ובין אם אתם חושדים שבן או בת הזוג מבריחים נכסים לפני איזון הנכסים – חשוב לפנות לייצוג משפטי מקצועי.

    עורכת הדין מעיין סבג מייצגת עשרות לקוחות, לשביעות רצונם המלאה, במגוון סוגיות בדיני משפחה בכלל ובסוגיות כלכליות במסגרת הליכי גירושין בפרט.

    צרו קשר לייעוץ ראשוני!

    שאלות ותשובות בנושא חלוקת רכוש במסגרת הליך גירושין

    1. איך מתמודדים עם הברחת נכסים?

    ניתן לפנות לבית המשפט על מנת לקבל סעדים זמניים. כנסו לאתר כדי לראות איך עושים את זה!

    2. איך מזהים הברחת נכסים?

    חשוב לשים לב להתנהגות יוצאת דופן של בן או בת הזוג, בייחוד סביב התקרבות להליך גירושין. כנסו לאתר כדי ללמוד לזהות מתי זה קורה מאחורי גבכם!

    3. מתי אפשר לערוך הסכם ממון?

    ככלל נהוג לערוך הסכמי ממון לפני הנישואין או לאחריו. חשוב להבין מתי כדאי לערוך אותו. כנסו לאתר כדי ללמוד על הסוגיה!

    4. האם אופן רישום הנכס משפיע על חזקת השיתוף?

    ככלל חזקת השיתוף חלה גם כאשר הנכס רשום על בן זוג אחד אבל חשוב ללמוד על ההבחנות בין סוגי הנכסים כדי לדעת מה ההבדלים בזכויות להם אתם זכאים. כנסו לאתר כדי לקרוא עוד על חזקת השיתוף!

    חלוקת רכוש בגירושין

    קרדיט: קנבה

    חלוקת רכוש בגירושין – כיצד?

    סוגיית חלוקת הנכסים בגירושין יכולה להיות הליך מורכב, שלעיתים מוליד מחלוקות ומאבקים משפטיים ממושכים. בחוק הישראלי יש הוראות המתייחסות ספציפית לנושא זה כדי להבטיח חלוקה צודקת והוגנת של רכוש הנישואין. כדי להתמודד עם תהליך זה בקלות חשוב להבין מה החוק אומר. עורכת הדין מעיין סבג שהינה יו"ר וועדת משפחה בלשכת עורכי הדין ובעלת התמחות בתחום דיני משפחה מסבירה במאמר זה על חלוקת רכוש בגירושין ועל ההשלכות.

    מהו עקרון השיתוף בחוק חלוקת רכוש בגירושין

    עיקרו של הדין בדבר חלוקת רכוש בעת גירושין נשען על עקרון השיתוף כפי שנוסח בחוק. חקיקה זו קובעת, כי אלא אם קיים הסכם חלופי, רכושם של בני הזוג הנרכש במהלך נישואיהם, בין אם בנפרד ובין במשותף, יש לחלק שווה בשווה בין שני הצדדים בעת גירושין. חוק זה מהווה צעד משמעותי לקראת הבטחת שוויון בין בני זוג, תוך הכרה בתרומת שני הצדדים, בין אם היא כספית או שאינה כלכלית לנישואין.

    מהם הסכמי ממון ואיך הם משפיעים על התהליך?

    בהסכמים אלו, המסמכים החתומים מאפשרים לזוגות לקבוע מראש את חלוקת רכושם בעת גירושין. הסכמים אלו יכולים להתוות מה נחשב רכוש אישות, אשר יהיה כפוף לחלוקה, ומה נשאר רכושו הנפרד של כל אחד מבני הזוג. עם זאת, כדי שהסכם ממון יהיה מחייב מבחינה משפטית, עליו להיות הוגן, סביר, ולהיערך מרצון על ידי שני הצדדים. וגם כמובן צריך להיות מאושר על ידי בית משפט.

    אל תוותרו על ליווי מקצועי ואיכותי

    חלוקת הרכוש בגירושין על פי הדין מונחית על ידי עקרונות של הגינות ושוויון, הכרה והערכה של שני בני הזוג במהלך נישואיהם. בעוד שחוק בני הזוג (יחסי רכוש) מהווה את הבסיס לרוב חלוקת הרכוש, הסכמי ממון וחריגים ספציפיים ממלאים גם הם תפקידים מכריעים. הבנת השטח המשפטי המורכב הזה יכולה להפוך את תהליך הגירושין לפחות מלחיץ ויותר שוויוני, ולספק בסיס איתן לחיים שלאחר הגירושין של כל צד. יחד עם זאת, בשל מורכבותם של עניינים אלו, מומלץ תמיד להתייעץ עם מומחה משפטי מנוסה בדיני גירושין בישראל על מנת שבאמת תוכלו לעבור את התהליך הזה באופן חלק.

    השאירו פרטים לשיחת ייעוץ אישית




      קידום עורכי דין קידום עורכי דין
      דילוג לתוכן