השאירו פרטים לשיחת ייעוץ אישית

    ניכור הורי

    מצוות כיבוד אב ואם נחשבת שלא בכדי לאחת המצוות החשובות בדת היהודית בפרט ובעולם ככלל. חרף מצווה נעלה זו, אנו עדים לא אחת להליכי גירושין כאובים שמובילים בסיטואציות מסוימות עד לכדי ניכור אחד מההורים תוך הכפשתו וניסיון למדר אותו מילדיו. מדובר אפוא בעוגמת נפש שעשויה להוביל להשפעות מרחיקות לכת מבחינה רגשית.

    נשאלת השאלה, כיצד ניתן לזהות את מאפייני הניכור ההורי כבר בראשית הדרך, וזאת במטרה לצמצם ככל הניתן את עוגמת הנפש כלפי הורים רבים הנאלצים בעל כורחם "לוותר" על קשר עם ילדיהם הביולוגיים. ובכן, אין ספק כי מדובר בנושא רגיש ובעל השלכות הרות גורל, אולם זיהוי מוקדם שלו ככל הניתן עשוי לחסוך מצוקה גדולה בעתיד.

    לאור מקרי העבר, ניתן לציין מספר מאפיינים שכיחים שיש בהם בכדי לתאר ניכור הורי. אחד מהם הוא נטיית הילד באופן קיצוני לצידו של אחד מההורים, תוך ראייה צרה על בסיס "שחור ולבן", לפיו קיימת אמת אחת ומוחלטת, הכוללת הורה טוב אל מול הורה רע. במצבים שכאלו הילד יתקשה להביע כל סוג של אמפתיה כלפי ההורה המנוכר ואף יפעל להקטנתו, בין אם במילים פוגעניות או במעשים. לעיתים, תסמינים של ניכור הורי יכללו ניתוק קשר גם במעגלים נרחבים יותר, כלומר לא רק היעדר תקשורת עם ההורה, אלא גם עם יתר בני המשפחה המורחבת הקשורים אליו.

    במצבי ניכור הורי "מתקדמים יותר", עשויה להתבצע מניפולציה משמעותית דעל הילד כנגד ההורה המנוכר, באופן כזה שנועד למחוק אותו מחייו ולערער את מערכת היחסים שהתקיימה ביניהם עד כה.

    המאפיינים לניכור הורי

    תסמונת ניכור הורי על פי הפרופסור האמריקני ריצ'רד גרדנר, מתייחסת למצב שבו הילד מבטא ניכור בוטה כלפי אחד מהוריו ומסרב ליצור או לשמור איתו על קשר. כתוצאה מכך מתרחשת התפרקות של מערכת היחסים בין השניים, או לחילופין מוסב נזק חמור לקשר ביניהם.

    כאשר אנו מתייחסים לאלמנט המשפטי, הרי שניכור הורי עשוי להתממש הלכה למעשה באמצעים משפטיים רבים ומגוונים, ביניהם הגשת תלונת שווא במשטרה כנגד ההורה המנוכר לאור התרסת הילדים כנגד ההורה בתואנת איומים והפחדה מצידו, פגיעה בזכויות המשמורת והסדרי הראייה של ההורה המנוכר והיד עוד נטויה.

    למרבה הצער, תופעות ניכור הורי נמצאות במגמת עלייה משמעותית בשנים האחרונות ובבסיסן ברגשות נקם של אחד מהצדדים (לרוב כתוצאה מסכסוך זוגי או הליך גירושין) אשר אינו בוחל באמצעים במטרה להסב נזק לבן/בת זוגו לשעבר, תוך ערבוב של נסיבות אישיות כחלק מהמכלול המשפחתי.

    כיצד מתמודדים עם ניכור הורי?

    ראוי לציין כי בתי המשפט מציגים קו נחרץ כנגד תופעות ניכור הורי, אולם בשל מורכבות תיקים מסוג אלו מתקשים להציג פסיקה אחידה. על כן, במידה ואנו חשים עוגמת נפש כתוצאה מאפשרות של ניכור הורי, עלינו לפנות בהקדם אל עורך דין על מנת שיפעל ללא לאות למען הגנה על זכויותינו.

    אפשרות ראשונה העומדת לפתחנו כוללת הגשת תביעה לאכיפת הקשר. לשם כך נדרשת קיומה של הוכחה או ראיה המעידה כי מתקיים ניכור הורי אינו חוקי, אשר פוגע בזכותו הבסיסית של ההורה המנוכר לשמור על קשר עם ילדיו. ראוי לציין כי בסמכותו של בית המשפט לענייני משפחה לאכוף את הסדרי המשמורת ולחייב את קיום המפגש. זהו לעיתים הצעד החשוב ביותר, שמאפשר חזרה לקשר תקין בין השניים.

    בשלב מאוחר יותר, ניתן להגיש בקשה להטלת סנקציה כנגד ההורה המנכר, זאת מתוך כוונה שיחדל מהתנהגותו ויאפשר את קיום הקשר ללא כל הפרעה. בין הסנקציות האפשריות: הטלת צו עיכוב יציאה מהארץ כנגד ההורה המנכר, הטלת קנסות ובמקרים קיצוניים אף מאסר.

    חוויתם ניכור הורי? נחושים להחזיר את הקשר האבוד עם ילדיכם? אשמח להציע את שירותיי וניסיוני רב השנים על מנת לעמוד לצידכם בשעתכם הקשה ועד להשגת התוצאה המיטבית בבית המשפט.

    עו"ד מעיין סבג הינה עורכת דין לענייני משפחה המתמחה בדיני משפחה באשר הם. באמתחתה ניסיון משמעותי הכולל ייצוג של הורים מנוכרים אשר נפגעו עקב תופעת ניכור הורי וסרבנות קשר על לא עוול בכפם. בעזרת איכויותיה של עו"ד סבג והיכרותה עם מערכת המשפט והליטיגציה הישראלית, בחלק מן התיקים בהם ייצגה את לקוחותיה, הצליחה האחרונה להוביל לחידוש קשרים רבים בין הורים וקטינים, וזאת לאחר תקופה ממושכת של נתק מוחלט בין הצדדים.

    שאלות ותשובות בנושא ניכור הורי

    1. האם ניכר הורי היא תופעה אמיתית?

    בוודאי. לא מדובר רק במיתוס שנטען על ידי הורים פגועים, אלא במצב שמוכר הן על ידי המערכת המשפטית והן על ידי ענפי הפסיכולוגיה והחינוך.

    2. האם בתי המשפט יכולים לסייע להורה שסובל מניכור הורי?

    אכן כן. בשנים האחרונות ניכרת מגמה של התערבות מצידם של בתי המשפט, אשר יכולים להשתמש בכלים פרקטיים כדי לסייע להורה הסובל מניכור. לאור הוראת שעה שנכנסה לתוקף מיום 25.10.20, מוסמכים "שופטי מוקד" הממונים על ידי בית המשפט, לספק מענה מהיר ראשוני שתכליתו סיוע מקיף לקורבנות הניכור ההורי, מתוך מטרה להיטיב עם מצבם.

    3. מה מוביל לניכור הורי?

    מגוון סיבות. לעיתים, מדובר בהסתה מכוונת של ההורה האחר, ולעיתים המצב נוצר באופן בלתי מודע, כאשר ההורה האחר אינו מתכוון לייצר הסתה.

    4. האם יש הבדל בין סרבנות קשר לניכור ההורי?

    כן. סרבנות קשר נתפסת כניתוק קשר של הילד מההורה מסיבה לגיטימית, ואילו ניכור הורי הינה תופעה של ניתוק הקשר ללא סיבה אובייקטיבית "מוצדקת".

    השאירו פרטים לשיחת ייעוץ אישית




      קידום עורכי דין קידום עורכי דין
      דילוג לתוכן